Autoritatile au verificat un numar de 301 site-uri care furnizeaza servicii de telefonie mobila, in urma incalcarii normelor comunitare in materie de protectie a consumatorului. Romania se afla printre tarile in care drepturile consumatorilor au fost incalcate cel mai mult.

Romania se afla pe locul doi la nivelul Uniunii Europene, dupa Lituania, cu 16 site-uri inchise sau corectate pentru ca vindeau fraudulos tonuri de apel, fonduri de ecran si alte servicii de telefonie mobila, potrivit unui raport facut public marti de Comisia Europeana.

Austria, Ungaria si Romania au fost tarile cu cele mai multe site-uri care au incalcat drepturile consumatorului - 21 fiecare. In Franta si Lituania, numarul acestora a fost de 20, iar in Belgia, Norvegia si Tarile de Jos - 18, 17 si respectiv 16.

Autoritatile au verificat un numar de 301 site-uri care furnizeaza servicii de telefonie mobila, in urma incalcarii normelor comunitare in materie de protectie a consumatorului.

Pana in prezent 54 au fost inchise si alte 159 au fost obligate sa isi corecteze practicile prin care incalcau normele comunitare in domeniul protectiei consumatorilor. In urma investigatiilor, autoritatile italiene au aplicat o amenda de 2 milioane de euro unui numar de noua furnizori de continut de internet si operatori de telefonie mobila.

Site-urile respective au facut parte din cele 558 verificate timp de o saptamana, in luna iunie 2008. A fost vorba despre o operatiune derulata in 29 de tari (statele membre, Norvegia si Islanda). Toate aceste site-uri comercializau continut pentru telefoanele mobile, printre care tonuri de apel, fonduri de ecran, logouri, jocuri si abonamente la servicii de chat.

Ancheta a fost declansata ca urmare a sutelor de plangeri adresate autoritatilor, adesea de catre parintii care primeau facturi telefonice foarte mari dupa ce copiii se abonasera, fara sa stie, la tonuri de apel sau alte servicii. Multe dintre site-uri au avut ca tinta tinerii.

Cele trei probleme principale au fost urmatoarele: preturi neclare (de exemplu, informatia lipsea sau era incompleta); absenta unor informatii comerciale complete; si publicitatea inselatoare, in special, cea pentru tonuri de apel „gratuite”, atunci cand, in realitate, consumatorul este obligat sa plateasca un abonament.

Aceasta operatiune de verificare reprezinta cea de-a doua actiune comuna a autoritatilor responsabile de aplicarea legii in Europa. In 2007, 15 state membre, carora li s-a alaturat si Norvegia, au investigat site-urile de internet care comercializau bilete de avion.

Comisarul european pentru protectia consumatorilor, Meglena Kuneva, a declarat ca alte investigatii sunt in curs de planificare. „Aceste rezultate arata ca o cooperare pentru aplicarea legii la scara europeana poate contribui enorm la eliminarea de pe piata a factorilor care contravin intereselor consumatorilor.”

Piata serviciilor de telefonie mobila este in crestere, reflectand insasi popularitatea telefoanelor. Europenii detin peste 495 de milioane de telefoane mobile. Se estimeaza ca numai tonurile de apel au insemnat in 2007 29% din intreaga piata europeana a „continutului mobil” (cu aproximativ 10% mai mult decat in 2006). Se estimeaza ca valoarea vanzarilor de tonuri de apel in Europa in 2007 se ridica la 691 de milioane de euro.

Ce se va intampla in continuare?

Autoritatile nationale vor continua sa actioneze pentru a rezolva cazurile restante. Noul sistem de anchete comunitare de verificare minutioasa pe scara larga va continua, cu mai multe alte examinari de ansamblu si actiuni comune prevazute pentru 2009-2010.

- Actiunea UE cu privire la telefoanele mobile
- Mai multe informatii

Sursa: Comisia Europeana, HotNews.ro